Ngabdi Busana Jawi
Ing jaman rumiyin para tiyang jawi, mliginipun para
priyantun ing tlatah Surakarta, tumrap para estri ing padintenanipun sami
mengangge sinjang, punapa malih minawi pinuju wonten keperluan (mantu utawi
jagong) punika sami ngagem sinjang; punika boten naming priyantun estri
kemawon, dalasan ingkang kakung ugi mengangge cara jawi (bebedan). Jalaran
nalika sementen taksih ing jamanipun.
Jarik punika basa “ngoko”, basa kramanipun “sinjang”
menawi karma inggilipun “nyamping” terkadhang wonten ingkang mastani “bebed”.
Kawontenanipun sinjang wau saged kagolongaken 2
perangan wujudipun, inggih punika ingkang dipunwastani “sinjang bathik” tuwin
“sinjang lurik”. Sinjang bathik punika ugi kaperang dados 2 perangan, inggih
punika “bathik seratan” (bathik tulis) tuwin “bathik cap”.
Bathik seratan, punika pandamelipun sarana
dipunbathik mawi pirantos, ingkang dipunjenengi “canthing”. Dene bathik cap,
pandamelipun sarana pirantos ingkang winastanan “cap bathik”, dene cangkrikipun
(motif) bathik seratan utawi cap wau warna-warni.
Sinjang bathik punika saged kapilah dados 2 warni
kawujudanipun gambar. Inggih punika ingkang kawastanan gambar ingkang klasik
lan kontemporer.
1.
Pola
Klasik
Titikanipun
bathik pola klasik punika wonten ing gambaripun. Pola klasik punika gambaripun
namung wujud ingkang memper/sairib kaliyan kawujudan ingkang samesthinipun
(saged winastan kadidene gambar abstrak).
2.
Pola
Kotemporer
Bathik pola
kotemporer punika sawenehing gambar bathik ingkang sampun ewah saking
aslinipun, tegesipun boten kedah kados gambar pakemipun ingkang sampun
katemtokaken.
3.
Wanguning
Gambar
Wanguning gambar
bathik punika saged kapilah-pilah mekaten:
a. Wangun
geometri
b. Wangun
garis miring/lereng
c. Wangun
lung-lungan
4.
Lataring
Sinjang (dhasaring sinjang)
Tumraping
sinjang, manawi mastani “dhasaring sinjang” punika jenengipun “latar”, mila
lajeng wonten tetembungan “sinjang latar cemeng sinjang latar pethak”.
Terangipun mekaten:
a. Sinjang
“latar cemeng”, punika dhasaripun cemeng (peteng).
b. Sinjang
“latar pethak” punika padhang, awit dhasaripun pethak.
c. Sinjang
“semen”. Tembung semen punika sajatosipun saking tembung “semi”, mila
gambaripun thethukulan alit-alit ingkang nedhengipun thukul/semi, wujudipun
alit-alit ingkang nedhengipun thukul/semi. Sinjang semen menika limrahipun
dipundhasari “ukel” (wujudipun sairib kecambah).
5.
Jumbuhipun
Ngagem Nyamping
Ing ngajeng
sampun kaaturake bilih cakriking bathik punika warni –warni, mila cumbuhipun
ngagem ugi dipungandhekaken tumrap keperluanipun.
Tuladhanipun :
-
cakrik truntum, punika
kalebet pola ingkang kina, wangunipun kalebet geometri wangun ceplok.
Patutipun/mungguhipun dipunangge tumrapipun para priyantun ingkang sampun
sepuh, utawi dipunagem tumraping tiyang gadhah damel mantu.
-
Sinjang cakrik
madubranta, punika ugi cakrik kina ingkang dasaripun pola ceplok. Madubranta,
punika pangertosanipun kina jenengipun “sekar” punika marlambangi tumraping
seneng/gandrung (cinta).
Mekaten sawatawis oncekanipun cakriking sinjang
ingkang kagandhengaken kaliyan bab falsafah sarta wekdal trepipun ngagem
sinjang wau.
Kajawi punika, minangka kangge ancer-ancer
cakripipun sakathahing sinjang wau, kakanthekaken sawatawis pola-pola gambar
sinjang ingkang cakrik kina. Mugi kenginga kangge nuntuk “Hanresnan Dhumateng
Budaya Kita Jawi”.
0 komentar:
Posting Komentar